Ofte stilte spørsmål angående efaktura/autogiro

Kommunal fakturering/informasjon om efaktura

Kommunal fakturering

Klikk for stort bilde - Klikk for stort bildeHøsten 2019 tok Karasjok kommune i bruk Multikanal – noe som medfører at fakturaer sendes elektronisk, eksempelvis som; avtalegiro, e-faktura, e-mail, digi-post og VIPPS.

De som ikke har opprettet noen av de nevnte måter å motta fakturaen på, vil få den tilsendt som papirfaktura i posten.

Vi ønsker å gjøre våre innbyggere oppmerksom på følgende;

  • De som har opprettet VIPPS og har JA på; «vis regninger i VIPPS», og har JA på; «Alltid VIPPS eFaktura», vil motta fakturaene i VIPPS.

Dersom dere ikke ønsker dette, må følgende gjøres;

  • Gå på profil i VIPPS (ikonet nede til høyre)
  • Regninger og eFaktura; deretter slå av «vis regninger i VIPPS» og «Alltid Vipps eFaktura»

 

Informasjon om efaktura

Karasjok kommune v/økonomiavdelingen får mange henvendelser vedrørende autogiro/E-faktura og vil i den forbindelse bidra med følgende informasjon, som vi håper kan klargjøre årsaken for dere.

Karasjok kommune ønsker å gjøre innbyggerne oppmerksomme på situasjoner som kan oppstå etter bankenes innføring av "Ja takk til alle" kombinert med automatisk avtalefangst på eFaktura i nettbanken. Dette gjelder for eFaktura utstedere og deres kunder som har sagt «Ja takk til alle».

Mange banker har innført automatisk avtalefangst i nettbanken for betalere som har sagt «Ja takk til alle». Ved betaling av en faktura, både ens egen faktura og en annen persons faktura, og betaler har sagt «Ja takk til alle», så genereres det automatisk en eFaktura påmelding til eFaktura utsteder fra betaler. Hvis en har betalt en annen persons faktura, så vil en da bli registrert som eFaktura avtaleeier for denne personen og motta fremtidige eFaktura. Denne eFaktura avtalen vil være aktiv i nettbanken inntil den blir avsluttet.