E-faktura/ Avtalegiro

Betal regningene enklere fra oss!

Karasjok kommune tilbyr eFaktura og anbefaler flest mulig betalere av kommunale tjenester å velge denne løsningen. Velg eFaktura og/eller AvtaleGiro på for eksempelvis SFO, barnehage, eller kommunale avgifter.

AvtaleGiro og eFaktura får regningen betalt på litt ulike måter

Velger du eFaktura får du en elektronisk faktura rett inn i nettbanken, alt du trenger å gjøre er å godkjenne med ett klikk så er regningen betalt. Du slipper å taste lange KID- og kontonummer!

AvtaleGiro er helautomatisk. Det vi si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Null KID, null fakturagebyr, null inkassovarsler. Du beholder full oversikt og kontroll over regningene dine selv om AvtaleGiro trekkene gjøres av banken, da du blir varslet minst 7 dager før trekket skjer.

Med eFaktura og AvtaleGiro har du fortsatt full kontroll over regningene dine, og du avgjør selv forfallsdato, beløp og hvilken konto pengene skal trekkes fra. Det er rett og slett den beste løsningen for deg som vil unngå ubehagelige overraskelser i fremtiden.

Når du betaler neste regning fra oss, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette eFaktura eller AvtaleGiro. Ved å takke ja, opprettes avtalen, og neste regning vil sendes elektronisk rett i nettbank og ikke i posten.

Når du inngår AvtaleGiro bør du være obs på at du får beskjed når avtalen trer i kraft og må betale regninger tilsendt i posten som normalt inntil avtalen er aktivert.

Har du ikke nettbank, ta kontakt med din bank for å opprette AvtaleGiro eller eFaktura.

Kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro

Ved å kombinere AvtaleGiro og eFaktura blir regningene dine fortsatt betalt automatisk på forfallsdato, men varsel blir sendt som eFaktura rett inn i nettbanken din. Du blir varslet minst 7 dager før trekket skjer på konto.

eFaktura

Hvordan inngår du eFaktura-avtale?

  1. Logg inn i din nettbank
  2. Finn aktuelle eFaktura-avtaler under Betaling og Betalingsavtaler. 
  3. Aktivér eFaktura-avtalen.


eFakturareferansen er ditt kundenummer som finnes øverst til høyre på fakturablanketten. Dersom du har flere kundenumre må det opprettes egen avtale for hvert kundenummer. Dersom du ønsker det, kan du bli varslet på e-post eller sms hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbanken. Avtalegiroreferansen er kidnummer på sist mottatte faktura.

Fordeler med Efaktura

  • Du slipper å taste KID-nummer og kontonummer. 
  • Det går raskere, siden alt er ferdig utfylt. Du får også bedre kontroll.
  • Du får oversikt over både betalte og ubetalte regninger i nettbanken. Da kan du til enhver tid få opp bilde av regningene eller printe dem ut ved behov.
  • Regningen betales ikke automatisk (avtalegiro). Du må selv gå inn i nettbanken for å betale, og du kan endre forfallsdato og beløp.
  • Fordi regningene kommer elektronisk i nettbanken din, er du ikke avhengig av postkassen, når du for eksempel er ute og reiser og ikke er hjemme.