Informasjon fra Karasjok skole – midlertidige tiltak og endringer

Karasjok kommunestyre har vedtatt og bygge en ny skole, og at alle gamle skolebygg skal rives. Og Karasjok skole har flyttet inn i midlertidige brakkerigg i Niitonjárga. Skolebrakken er ved siden av Niitohárji idrettshall.

Da det ble bestemt at grunnskolen må flytte i midlertidige brakkerigg, så ble det også igangsatt arbeid for å gjøre skoleveien og skolegården trygg for våre elever. Det er satt opp nye skilt i Niitonjárgeaidnu, og det nye skoleområdet til Karasjok skole.

Vi ønsker å opplyse befolkningen i Karasjok om disse endringer, da vi ønsker en trygg skolevei for våre elever.

Skolegården vår er mellom brakkeriggene, i området rundt brakkeriggene og ved idrettsparken til IL Nordlys. Her vil vi at våre elever skal kunne leke og oppholde seg trygt, at det ikke kommer kjørende biler inn i skolegården. Vi opplever skigåere som parkerer i skolegården mellom våre skolerigger, foresatte som skal hente barn, levere matpakke, svømmetøy m.m at de kjører inn i skolegården og helt til inngangsdøra. Vil påminne en ekstra gang, at det er egen korttidsparkering for foresatte og besøkende til skolen.

Trygg skolevei – Hjertesone og droppsone

Det er 30 sone i Niitonjárgeaidnu

Tiltak som er satt i gang ved midlertidig skolevei er:

I tidsrommet mellom kl.0800- 1500 kan kun disse kjøre inn til skolene:

·         Ansatte, SVS elever som kjører selv, skolebusser, foreldre som skal levere/ hente barn på SFO, varetransport og de som har møteavtaler og besøkende til skolene.

·         Se på kartet hvor korttidsparkering er for foresatte som skal hente/ bringe barn til SFO og de som skal på møte.

·         Andre stopper ved Droppsone når de bringer/ henter elever med bil, og vi anbefaler utkjøring ved Tanaveien da det ikke er snuplasser. Se på kartet hvor droppsonen er.

Trygg skolevei-  Hva kan foreldre gjøre?

Tenk gjennom egne vaner

o   må barna kjøres til skolen eller hentes ved skolen?

o    kan de gå alene eller sammen med andre?

o   kan de gå fra din arbeidsplass?

o   Kan dere lage følgegrupper for å hjelpe hverandre.

Den korteste veien er ikke alltid den tryggeste. Vis barna hvor det er best å gå og sykle, og bidra til en trygg og sikker skolevei for alle.

Kommunen har utbedret og forlenget gang og sykkelstien ved skolene i Niitonjárga, og satt store jersey-blokker mellom bil og gangveien.

Mer informasjon om hva er hjertesone https://www.tryggtrafikk.no/opplaering/skole/hjertesone/