Ny kommunekompassevaluering

Det er blitt gjennomført en ny kommunekompassevaluering av Karasjok kommune i oktober 2022. Denne viser en betydelig fremgang i forvaltningspraksisen siden forrige evaluering i 2019.

Prosjektet Boahttevaš Kárášjohka / Fremtidens Karasjok trinn 1 Basis avsluttes 31.12.22. I den forbindelse er det blitt gjennomført en en evaluering av forvaltningspraksisen i kommunen ved hjelp av Kommunekompasset som metode og verktøy.

Det ble gjennomført en kommunekompassevaluering i forbindelse med oppstart av prosjektet, og Karasjok kommune skårte da 212 av 800 mulige poeng. Hensikten er å få vurdert status på forvaltningspraksisen i dag samt se på utviklingen fra Kommunekompassevalueringen i 2019. Rapporten angir også på hvilke områder det er potensial på ytterligere forbedringer i forvaltningspraksisen.

Karasjok kommune scorer nå 374 poeng og har forbedret sin forvaltningspraksis med 162 poeng siden forrige måling. Karasjok skårer høyt på offentlighet og demokrati og styring og kontroll. Innen kvalitetsutvikling og samfunnsutvikling skårer Karasjok noe under landsgjennomsnittet.

Dette viser at kommunen er på rett vei til å bli en målrettet og mer effektiv og utviklingsorientert kommuneorganisasjon.

Kommunekompassevaluering finner du her (PDF, 2 MB)