Vi anbefaler vi at du bruker sikker melding (eDialog) for å sende post til oss. E-post kan være en usikker kanal for sensitiv post.
Du kan bruke sikker melding (eDialog) hvis du skal
- Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
- Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
- Sende dokumenter til eksisterende sak
Du trenger ikke bruke sikker melding (eDialog) hvis
- Kommunen har eget elektronisk skjema til formålet. Søknadskjema finnes på sidene til de ulike tjenestene.
- Du har generelle henvendelser eller spørsmål. Da kan du ta kontakt på telefon eller sende e-post til postmottak@karasjok.kommune.no
Hvordan sender du inn?
- Skriv en god tittel og en melding.
- Er Karasjok kommunes saksnummer kjent, vennligst skriv dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2025/158 – Revidert sikringsplan»
- Husk å laste opp relevante vedlegg.
- Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
- Klikk på «send skjemaet» Du vil motta en kvittering på mail.
Send brev og dokumenter via sikker kanal
Hvordan mottar vi din innsending?
Karasjok kommune mottar din innsending og videreformidler til rett person/saksbehandler samme dag eller neste dag. Svar sendes til din elektroniske postboks. (Altinn, Digipost el. eBoks)
Sikker melding (eDialog) kan brukes til å svare på brev fra kommunen
Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på e-post/telefon og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks (Altinn, Digipost eller e-Boks). I brevet finner du lenke til sikker melding (eDialog). "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt system. På denne måten håndteres både utgående post, og svar fullelektronisk i vårt sak/arkiv system.
Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk sikker melding (eDialog). Det er flere fordeler:
- Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
- Det gir en sikker identifikasjon av avsender
- Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt system. Saksbehandler mottar posten samme dag eller neste dag.