Julehilsen fra ordfører og kommunedirektør

Kjære innbyggere, hyttefolk, studenter, tilreisende og alle som er hos oss i Karasjok i jula.

Vi ønsker dere en hyggelig jul på koronaens premisser - så vi unngår smittespredning.

Alle kan få gå i butikken og delta i det offentlige rom, men hold en meters avstand, vær hjemme om du er syk og vær flink med håndhygiene. Bruk sunn fornuft!

2020 har vært et år preget av koronapandemien og beitekrise. Karasjok kommune har kun hatt ett smittetilfelle, og dere innbyggere og besøkende har vært flinke til å etterleve smittevernrådene. Vi er stolt av alle i Karasjok kommune som har stått på i hele år.

Fortsett med det!

Vaksinasjon er under planlegging, og vi får nok de første vaksinene tidlig neste år. Det er ikke så lenge til, og det er derfor viktig at vi holder løpet helt ut- ikke minst til vi får vaksinert menneskene i risikogruppen.

Det viktigste hver av oss kan gjøre er å begrense antallet sosiale kontakter, også nå i juletider. Dette gjør at vi reduserer faren for selv å bli smittet, og da videre reduserer antallet mennesker vi selv kan smitte.

Karasjok kommune har også oppfordret til testing av alle som kommer på besøk fra område med økt smitte.

Karasjok kommune følger for øvrig de nasjonale anbefalingene. Det skilles mellom anbefalinger og regler. Se samlet informasjon om råd for julereiser, julefeiring og julehandel fra Helse Norge her.

Fra nasjonalt hold er det også kommet spesielle føringer for julefeiringen:

• Du må fortsatt begrense det totale antallet mennesker du har sosial kontakt med gjennom hele perioden, og ikke minst i førjulstiden.
  • Anbefalingen om at man kan ha inntil 5 gjester til over nyttår.
  • På to av dagene åpnes det for inntil 10 gjester.
  • Det må alltid være minst en meters avstand mellom alle som ellers ikke bor sammen. Dette gjelder både når man sitter til bords, når gavene deles ut og når julekakene kommer fram.
  • Klarer du ikke å gjennomføre juleselskapet med minst en meters avstand hvis du inviterer 10 gjester, må du invitere færre.
  • Hvis du kommer fra områder med høy smitte, bør du holde 2 meter avstand til folk i risikogruppen.

Nasjonale regler som skal følges:

Antall deltakere tillatt på arrangement:

• Maks 20 deltakere på privat sammenkomst på offentlig sted i leid eller lånt lokale.
  • Maks 50 deltakere på offentlig arrangement, uten fastmonterte seter.
  • Maks 200 deltakere på offentlige arrangement med fastmonterte seter innendørs.
  • Maks 3x200 deltakere på offentlige arrangement med fastmonterte seter, utendørs.

Det er i tillegg krav om én meters avstand mellom deltakerne, oppnevning av ansvarlig arrangør og registrering av gjester.

Reisekarantene

Ankommer du Norge fra et land eller område i EØS/Sveits som er definert som rødt, eller et land utenfor EØS/Sveits, skal du i reisekarantene i 10 døgn.

Smittekarantene

Dersom du har vært nærkontakt med en bekreftet smittet person, skal du i karantene i 10 døgn fra den dagen kontakten med smittet person skjedde.

Isolasjon

Du skal isoleres dersom du har fått påvist covid-19 eller er i smittekarantene og utvikler symptomer.

Karasjok kommune følger nasjonale råd og regler og har ingen egne bestemmelser. Vi oppfordrer til at du begrenser antallet nærkontakter både før- og etter at du har kommet hit. Kommer du fra områder med høyt smittepress bør du være ekstra varsom både i forhold til avstand og antall nærkontakter i 10 dager.

En regel er forskriftsfestet og skal følges. Brudd på disse reglene er straffbart.

Karasjok kommune håper at dere med disse nasjonale rådene og reglene lykkes med en trivelig julefeiring. Vi håper dere benytter dere av naturen og uterommene, og samler energi til videre dugnad.

Vi ønsker dere alle en så fin juletid som mulig, i denne spesielle tiden.

Karasjok kommune, 23.12.2020

Svein Atle Somby                                                         Kurt Maurstad

Ordfører                                                                        Kommunedirektør