PRM: Folkemøte om Kárášjoga eatnamat/Karasjoks arealer

Interessegruppen for Karasjoks arealer ønsker å innkalle til digitalt folkemøte tirsdag 01.06.2021 kl. 18:00, for å informere om prosessen med å fremme saken om eiendomsretten til Karasjoks arealer for Utmarksdomstolen for Finnmark.

Link(er) til møtet finnes her.

På møtet vil Advokatfirmaet Lund & co presentere bakgrunnen for, og hovedpunktene i, den stevningen som vil bli fremmet for Utmarksdomstolen.

Som kjent konkluderte Finnmarkskommisjonens flertall, Gauslaa, Magga og Henriksen, i korte trekk med at:

1. staten ikke hadde etablert en eiendomsrett til Karasjok kommunes arealer i 1980.
  2. arealene i Karasjok er kollektivt eid av Karasjoks befolkning, med fratrekk av allerede privateide områder, og eventuelle områder som blir rettskraftig avgjort at har andre eiere.
  3. rettighetshaverne er de som til enhver tid er registrert bosatt innenfor dagens kommunegrenser.

Kommisjonens mindretall, Heggelund og Andersen, konkluderte med at:

1. staten hadde etablert et festnet rettsforhold som eier av all grunn utenom privatgrunn innenfor Karasjok kommune i 1980, og at dette har etablert seg lokalbefolkningens rettsoppfatning. Den opprinnelige kollektive retten Karasjoks befolkning hadde er erstattet av den bruksretten som i dag er regulert i finnmarksloven.
  2. retten disponeres dermed av FeFo, men at tilbørlig hensyn må tas til den sterkt beskyttede bruksretten lokalbefolkningen har opparbeidet.

I desember 2020 besluttet FeFo styret å slutte seg til flertallets konklusjon. I så fall ville kommisjonens flertallskonklusjon blitt rettskraftig etter en eventuell positiv behandling i fylkestinget og Sametinget.

I januar 2021, besluttet imidlertid FeFo-styret, uten å forhøre seg med Karasjoks befolkning eller interessegruppen, å ta opp saken på nytt etter at fylkestinget fikk flertall i styret. Beslutningen ble så at man opphevet det tidligere vedtaket.

Neste steg er for rettighetshaverne, altså Karasjoks befolkning, er å fremme saken for Utmarksdomstolen for Finnmark. Dette skal skje innen 11.06.2019.

Det vil bli gode muligheter for å stille spørsmål på møtet og få et innblikk i hvor saken står.

Interessegruppen for Karasjoks arealer ble satt sammen av de som hadde fremmet kollektive krav til eiendomsrett for hele eller store deler av Karasjoks arealer, samt representanter for elvedalene i Karasjok ved deres foreninger.

Når stevningen nå skal fremmes for Utmarksdomstolen er det på sin plass at alle organisasjoner og interessegrupper som vil bidra i rettsprosessen, og støtter stevningen, kan bli med og dermed styrke befolkningens mulighet til å vinne fram i retten.

Fordelen for de som formelt blir med på stevningen er at de da kan ta del i diskusjonene underveis med advokatene, og dermed også kan bidra til å styrke kravet om eiendomsrett for befolkningen.

Kontaktperson for media:

Svein-Atle Somby, 922 42 666

Kontaktperson for organisasjoner grupper som ønsker informasjon om hvordan man kan bli med på stevningen:

Rune Fjellheim, 910 09 320